קידום אורגני בגוגל או מה שנקרא בשפה המקצועית SEO – Search engine optimization
הוא נושא שמעסיק בעלי עסקים רבים כל השנה.
המאבק על נראות ברשת בעידן של הצפת מידע הפך בשנים האחרונות להיות אינטנסיבי מתמיד.
מי שמבין את עולם הקידום יודע שמי שמופיע למעלה בדפים של גוגל (באורגני) זה לאו דווקא הטובים ביותר, אלא אלו ששכרו מקדמים מקצועיים שיודעים להביא אתר לקדמת הבמה.
אז איך בעצם מביאים אתר חדש לקדמת הבמה ברשת החיפוש של גוגל?
התשובה כמובן מורכבת מאוד ואיננה חד משמעית לכולם (לא כל אסטרטגיה שמתאימה לאתר מסוג x מתאימה גם לאתר y) יחד עם זאת ישנם מספר כללי אצבע שמהם ניתן ללמוד כיצד לתכנן אתרים מנצחים בצורה שתאפשר קידום אורגני שעובד (ניתן גם ״לשפץ״ אתרים קיימים ולהתאימם לכללים).
כלל ראשון – דף הבית של האתר: עליו להיות מזמין, מעניין ולא עמוס בפרטים שיוצרים ״רעש על העין״.
ניקח לדוגמה אתר ynet – אתר החדשות מס 1 בישראל.
הוא בנוי מכותרת ראשית גדולה וברורה, למעלה לשוניות בצבע אחיד (כחול) – של המדורים: אוכל,חופש,בריאות,הורים וכו׳.
בצד ימין – מבזקים רצים אוטומטית וגלילה ארוכה למטה.
חשוב מאוד בדף הבית שתהיה גלילה ארוכה למטה היות ובני אדם (הוכח מחקרית) נוטים לגלול למטה
לפיכך נרצה ״לפתות״ אותם לגלול עד למטה ולהכנס לדפים פנימיים באתר דרך דף הבית.
למטה באתר – 4 כתבות משנה ומדורים עפ״י תחומי עניין בסדר שאינו מקרי: חדשות, עוד בחדשות,עוד כותרות, כלכלה, ספורט,בריאות, תרבות,צרכנות וגם רגש הרכילות בא על סיפוקו:)
אם כך אנו למדים כי ישנו מבנה קבוע של אתר שהוא מסודר, לא עמוס בעין (לפחות לא בחלק העליון)
ופס גלילה שמטרתו לעניין את הקורא בכתבות פנימיות באתר.
לעסקים, בדרך כלל בונים אתרי תדמית קטנים או לחילופין חנויות אינטרנטיות.
אתרי תדמית הם קטנים יחסית מכילים מספר לא גדול של דפים ויש להם מבנה
פחות או יותר קבוע: דף בית, אודות, מוצרים, צרו קשר, בלוג או מאמרים (תלוי בנושא).
לאתר של עסק אם כן כמו ב ynet כדאי שתהיה כותרת עיקרית או פסקה לא גדולה שתציג את מהות העסק,
מתחת אפשרות אחת היא לתת טעימות של מוצרים (תקציר עם כפתור ניווט פנימה לכל מוצר-לדוגמה-לקריאה נוספת/עוד..).
ניתן גם לשלב ביקורות לקוחות על החברה – ביקורות אותנטיות הן בעלות כח לשכנע את המתעניינים
שהעסק איכותי וכדאי לקבל את שירותיו או מוצריו.
אופציה שלישית היא לשלב בדף הבית חלק מה״אודות״ ולקשר לדף פנימי.
חלק מהמומחים גורסים שה״אודות״ צריך להיות עליון בדף הבית, היות ומדובר בשלב ההיכרות..
וזה סוג של ״דייט״ עם הגולש..אח״כ מדברים תכל׳ס על מוצרים ותועלות.
חשוב מאוד למקם בכל דף באתר טופס ״צרו קשר״ המאפשר תקשורת מהירה, ברורה ונוחה לעסק.
הדף צרו קשר צריך להיות פרוס ופתוח (ולא במרחק קליק נוסף)-כמה שפחות קליקים למטרה.
האלגוריתם של גוגל ״אוהב״ אתרים שנכנסים אליהם ושוהים בהם זמן רב, זה אחד המדדים לאתר איכותי.
אם כן כיצד נגרום ללקוחות שלנו לשהות הרבה זמן באתר?
אז ככה, מספר דגשים חשובים:
מאמרים – נזין באתר מאמרים עם ערך חינמי ללקוחות ע״מ שיכנסו כדי ללמוד מאיתנו כל דבר בתחום הידע שלנו.
רצוי שאלו יהיו מאמרים ארוכים (אך לא מתישים) – ענייניים וקלים להבנה.
כפתורי הפעלה – נגרום ללקוחות שלנו ללחוץ על כפתורים/קישורים וכו׳.
טופסי הזנת פרטים – נגרום ללקוחות למלא פרטים וליצור עמנו קשר.
נשתדל לא להוציא אותם לאתרים חיצוניים – אלא אם כן מנתבים לנכסים אחרים שלנו.
קישורים נכנסים הם תנאי חשוב מן המעלה הראשונה לשיווק איכותי.
קישורים נכנסים מאתרים חזקים הם מדד שנתפס בעיני גוגל לאתר טוב ואיכותי
(אם מישהו מפנה אלי והוא אתר חזק לדוגמה כמו ynet כנראה שאני אתר טוב ומעניין בעיני גוגל).
הזכרתי את הקישורים הנכנסים בסוף אך זהו אולי המשתנה הכי חשוב בקידום אתרים.
ישנם משווקים שמציעים ״בניית קישורים״ או החלפת קישורים ע״מ לחזק אתרים ולסייע להם לבלוט בגוגל.
לסיכום רמת המורכבות של האלגוריתם של גוגל היא אחת החידות שהכי מעניינות משווקים ברשת
כולם חוקרים, מנסים, מתייעצים, טועים ולבסוף לומדים.
במאמר זה רוכזו כללי אצבע שמוסכמים ע״י קהילת המשווקים ברשת.
בהצלחה רבה!
כרמית לוין